De 5 beste manieren om een remote team te leiden

5 manieren om een remote team te leiden virtual assistants

Share This Post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Het is zo simpel als deze gouden regel: behandel anderen zoals je zelf behandeld wilt worden.

Makkelijk toch? Het is waarschijnlijk de meest universele ‘regel’ die er bestaat.

Hoewel het, het meest wordt toegeschreven aan de Bijbel, kan deze regel eigenlijk worden teruggevoerd op een algemeen principe in de oude Griekse filosofie: ‘Vermijd datgene te doen waarvan je zelf anderen zou beschuldigen.’

Maar het eindigt niet bij hoe je jezelf gedraagt in relaties. Denk maar aan de slechtste manager die je ooit hebt gehad. Welke woorden zouden hem of haar het beste beschrijven?

Misschien zijn het wel woorden zoals: micromanaging. Manipulatief. Oneerlijk. Opportunist.

Oef.

Kun je je voorstellen dat iemand – of een heel team – je zo beschrijft? Of dat iemand je überhaupt zo omschrijft? Hoe je anderen behandelt, persoonlijk of professioneel, is jouw zakelijke nalatenschap, jouw imago, dat je voor jezelf creëert. Dus is het goed om goed na te denken hoe je dit wilt aanpakken.

Hier delen we vijf manieren waarop je de beste leider voor jouw externe team kunt zijn, door het soort leider te zijn waarvoor iemand wil werken.

De 5 beste manieren om een remote team te leiden

  1. Leid met vertrouwen

Vertrouwen is het ding dat vaak over het wordt hoofd gezien en wordt verwaarloosd. Vertrouwen is hetgeen dat als het op de juiste manier wordt gekweekt en gekoesterd, het de koers van je bedrijf kan veranderen.

In feite zijn vertrouwen en zowat elk ander element van het succes van je bedrijf “mutually exclusive” zoals ze dat in het Engels zo mooi kunnen zeggen. Deze “andere elementen” kunnen gewoon niet bestaan zonder vertrouwen.

Remote teams zijn in feite gebouwd op een fundament van vertrouwen. De teamleden zijn niet in de buurt waardoor je niet constant kan zien of ze druk aan het werk zijn, of dat je op ieder moment van de dag zeker weet dat ze aan het doen zijn wat ze moeten doen. Het is hartstikke frustrerend en tijdrovend als je om de 5 minuten al je teamleden gaat bellen en lastigvallen met de vraag wat ze aan het doen zijn.

Wanneer werknemers zich vertrouwd voelen, vloeit dit gevoel over in hun relaties met aannemers, leveranciers en klanten.

  1. Luister & stel goede vragen

Als je je kind ooit na school hebt opgepikt en hebt gevraagd hoe hun dag was, heb je waarschijnlijk een simpel antwoord ontvangen in de vorm van ‘goed’.

Als je meer gerichte open vragen stelt – zoals ‘Wat heb je vandaag op school gedaan?’ Of ‘Is er vandaag iets ongewoons, interessant, eng, grappig of geks gebeurd?’ kun je waarschijnlijk een schat aan informatie en enthousiasme ontdekken.

Je moet gewoon een beetje dieper graven. Hetzelfde geldt voor externe teams.

Zonder persoonlijk contact mis je belangrijke aanwijzingen. Luisteren is de kern van emotionele intelligentie en geweldige luisteraars stellen dan ook vragen. Door actief vragen te stellen, kun je niet alleen jouw virtuele werknemers beter begrijpen, maar voelen ze zich ook meer gewaardeerd. Meer gehoord.

In een team dat met elkaar op afstand werkt is het van belang om meer tijd en energie te  besteden aan de gevoelens en om de meningen van de teamleden naar boven te halen om onthechting en frustratie te voorkomen.

Plan persoonlijke gesprekken – bij voorkeur face-to-face of via FaceTime of Skype – om je team niet alleen te laten zien dat je om hen geeft als individu, maar ook als een moment om regelmatig contact te hebben en aan jullie onderlinge connectie te werken. Stel vragen over wat de laatste tijd belangrijk voor hen is geweest en de uitdagingen waarmee ze worden geconfronteerd. Want: alles wat je aandacht geeft, groeit. Zo ook het vertrouwen en de band met je medewerkers.

  1. Omarm Conflict

Laat fysieke afstand niet een makkelijke reden zijn om moeilijke gesprekken te vermijden.

Het ontbreken van dagelijkse, fysieke aanwezigheid kan het makkelijker maken om conflicten en ongemakkelijke gesprekken te omzeilen – maar dat helpt niemand. In feite riskeer je een cultuur van kunstmatige harmonie, die eigenlijk functioneert als een gladde, onproductieve helling. Dat klinkt mooi cryptisch, he? Eigenlijk bedoelen we te zeggen, een beetje conflict en confrontatie is goed op zijn tijd en houdt iedereen scherp. Het zorgt ervoor dat de frustraties naar boven komen, problemen opgelost kunnen worden en alle neuzen weer dezelfde kant op wijzen.

Als er bijvoorbeeld een nieuw team of een nieuw initiatief start, plan van tevoren een vergadering. Gewoon, om de mogelijkheid van een conflictsituatie te bespreken. Bespreek individuele conflict- en communicatiestijlen en leg alles – zorgen, angsten, aarzelingen en bestaande problemen – op tafel voordat je van start gaat. Zo zorg je ervoor dat iedereen zich veilig voelt om potentiële frustratiepunten te bespreken voordat ze het tegenkomen.

  1. Vier successen

Niet elke prestatie heeft een parade en een vuurwerkshow. Sommige successen zullen klein zijn – misschien zelfs onzichtbaar voor het ongetrainde oog – maar een overwinning is een overwinning en verdient erkenning. En gelukkig kan zelfs het kleinste gebaar – ‘Geweldig werk!’ – je team ver helpen. Onderschat ook nooit de kracht en impact van goede omgangsvormen. ‘Alsjeblieft’ en ‘dankjewel’ gaan een lange, lange weg.

En komt ‘ie weer: luister naar elkaar. Er zullen altijd momenten zijn waarop dingen niet helemaal gaan zoals verwacht. Maar weet je wat deze momenten ook zijn? De perfecte gelegenheden om vertrouwen te blijven opbouwen door open, eerlijke communicatie met je team. Geen winnaars en verliezers; maar momenten om te winnen en te leren.

  1. Communiceer

Uit een recent onderzoek bleek dat 38 procent van de respondenten communicatie als hun belangrijkste probleem noemde.

Oproepen, sms’jes en voicemails werken prima voor informele gesprekken. Maar, om een deadline te benadrukken of een prestatie te vieren, probeer de communicatie aan te passen zodat elke werknemer verbonden blijft op de manier die het beste bij hen past en motiveert.

Zoals we eerder hebben genoemd, geven sommigen misschien de voorkeur aan meer videoconferenties, terwijl anderen de voorkeur geven aan schriftelijke communicatie – en het herkennen van die individuele voorkeuren (en deze soms te benoemen) is een goede manier om hen te laten weten dat je met ze meedenkt en naar ze luistert.

Het leiden van een team op afstand is geen rocket science, hoewel er vast enkele zorgvuldige aanpassingen in je manier van leidinggeven nodig zijn om het soort relaties te bevorderen die je wilt en om het soort leider te worden waardoor je zelf geleid zou willen worden.

Lees meer over hoe VAVOOM Club jou kan ondersteunen in het opbouwen van een virtueel team.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Get updates and learn from the best

More To Explore

Wil jij je business een boost geven?

We horen graag van je

VAVOOM Club

Contact

We horen graag van je!

Je kunt ons ook op 085-0043021
of join@vavoom.nl bereiken.